אימון לשינוי עקרונות אסטרטגיים
כאשר אנחנו מאמנים מנהלים כדאי לקחת בחשבון כלים להתגברות על התנגדויות המתאמנים .
תדמיתו הנתפסת של המנהל כמנהיג מעצימה את הפן המשימתי ותהליכי של מנהיגות המנהל בתרבות הארגונית.
בתהליך האימון אנו רואים אפקטיביות דו צדדית- המנהל נהנה מהנעה אפקטיבית יותר ותחושת סיפוק אישית בשל ניצול ניסיונו הרב. העובד נהנה מניסיונו של המנהל, וממתן לגיטימציה ללמידה ולהתנסות בונה.
הארגון מרוויח בטווח הארוך מתהליך השינוי האישי המקרין על צוותי העבודה.
מאמר זה עוסק במושג "אסטרטגיה באימון אישי" , המאמר יראה כיצד אסטרטגיה זו ממלא צורך של ממש בחשיבה הארגונית, בנוסף לכך נבהיר את העקרונות שעליהם השיטה מתבססת.
הצורך בעקביות במושגים וכלים הוא בלתי נמנע, השאלה הנשאלת היא "אלו מושגים ואלו כלים?" שאלה זו הביאה לחיפוש אחר עקרונות בלתי ייחודים, כוללנים ואקלקטיים, אשר ינחו את המאמן בבחירת דרך/אופן ההתערבות= פעולות ומניפולציות שהמאמן נוקט תוך כדי אימון.
עקרון 1
קיבעו היררכיה של מטרות באימון, כאשר מטרה לא ניתנת למימוש נועו למטרה נמוכה יותר.
1. נסחו את המטרה בדרך התואמת את בקשתו העיקרית של המנהל ובמושגים המקובלים עליו: כלל ראשון- נסחו מטרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים. אם לא ניתן נסו ליצור ברית עם הרוב- מתוך חברי קבוצת המנהלים.
2. כלל שני- על המטרה להיות מדידה, כך שניתן יהיה לבדוק את ההתקדמות אליה, לתקנה או לבטלה לאור משובים מהשטח.
3. פעלו לשינוי התנהגויות, המשמרות את הבעיה המרכזית של המנהל כאלו הן
- הימנעות מחשבתית/רגשית/התנהגותית משינוי או התקדמות.
- דפוס של פתרונות לא יעילים החוזרים על עצמם ומשמרים את עצמם.
- נוקשות של דפוסים, חוזים ומיתוסים.
- התנהגות ללא מודעות עצמית.
4. שאפו ליצירת שינויים אשר מפעילים תנועה חיובית ו"התנהגות קסם", כלומר שינויים המביאים לעצמאות, לשליטה, יעילות וליצירתיות, לנטילת אחריות וכדומה.
5. התאימו את מטרותיכם למשאבים, למגבלות ולסביבת העבודה. חשיבות עיקרון ניכרת לעין בייחוד כאשר אין מקיימים אותו: למשל כאשר לא מתחשבים במגבלות הייעוץ, התרבות הארגונית וסביבת הארגון.
עקרון 2
השתמשו בהתערבויות צנועות כדי לבחון את תגובותיו של המנהל.
עקרון האבחון הפעיל- תפקידו לבחון את תגובות המנהל למאמן, השיטה מכונה "הצצה"-Probe. תפקידן של ההצצות הוא סיפוק מידע על דפוס היחסים בין מאמן למנהל והמוכנות של המנהל לשינוי, כך שניתן לבנות אסטרטגיה לשינוי.
עקרון 3
הימנעו מלתקוף נקודות שבהן תתכן התנגדות רבה אלא אם כן ההתגברות עליה היא ודאית.
בכל תהליך ייעוצי הניסיון לתקוף באופן ישיר נקודות שבהן ההתנגדות היא מקסימלית, קיימת הסתברות גבוהה לכישלון. לכן במקום לתקוף את תחומי ההתנגדות המרכזית, יש לפנות תחילה לתחומים שאליהם יש נגישות גבוהה יותר.
עקרון 4
נצלו כל חלון הזדמנויות שנפתח בפניכם בתהליך הייעוץ.
חלונות הזדמנויות הם משברים, שלבי מעבר, תחילת תהליך וכדומה. הזדמנויות אלו יוצרות מצוקה ומדגשים את היעדר התועלת שבניסיונות הקודמים להסתגלות.
דווקא במצב חלש קיימת נכונות גדולה ביותר לפעול!!!
- משבר הוא נקודת זמן ייחודית שבה היועץ/מאמן חייב להחליט במהירות אחרת יפספס את פתיחת החלון.
- שלבי מעבר Life transition, כגון: ימי הולדת, שינוי משפחתי, קידום וכדומה. מהווים זמן נוח להפשרת התנהגות "נוקשה" בנקודות אלו יש נטייה טבעית לשינוי דרכי פעולה.
- תחילתו של אימון עשירה בהזדמנויות, נכונות המנהל לפעולה היא בשיאה וציפיות שני הצדדים עדיין גמישות.
- גורם ההפתעה מהווה נקודה חשובה- הגנות ודפוסי התנהגות נוקשים נחלשים ע"י מאמן המציג סגנון אישיותי חדש ומפתיע.
עקרון 5
רכזו את מאמציכם כדי להשיג השפעה מרבית בנקודות אסטרטגיות!
על פי עקרון זה נקודות אסטרטגיות הם:
1. בייעוץ קצר טווח נדרשת הגדרה ברורה של מוקדי האימון
2. יש לנטרל השפעה של גורמים חיצוניים אשר עשויים לגרוע מהשפעת האימון.
המשותף לנקודות אלו הוא הניסיון למנוע בזבוז זמן של האימון על ידי התפזרות או נטייה לשכוח, להזניח או להסיח את דעתו של המאמן/מנהל מהמאמץ באימון.
עקרון 6
הניעו כוחות ובני ברית שעשויים לקדם את מטרתכם!
השתמשו בבני ברית כגון: מנהלים, ארגונים שונים, מתחרים של החברה וכדומה כדי לקדם את מטרתכם.
עקרון 7
יצבו הישגים חלקיים!
הישגים חלקיים בגדר נקודות בדרך למטרה, החשיבות בייצובם היא גבוהה, שכן ההישגים עלולים לקרוס תחתיהם אם נקודות המשען אינן יציבות דיין.
עקרון 8
כאשר המאמן או המנהל מצויים בהתלבטות משתקת יעדים טיפוליים מנוגדים בחרו בכיוון העשוי לקדם כל אחד מהיעדים הלו!
התועלות בבחירת כיוון טיפולי למרות ההתלבטות שנשארת
1. בנקודות קיפאון הנוקשות גדולה ושדה הראייה קטן
2. פעולה יוצרת תחושה של אנרגיה ויכולת אשר אבדו במצב קיפאון
3. קווי פעולה "אמצעיים" יוצרים בלבול קל, דבר המקטין את ההתנגדות לשינוי בכיוון אחד מתוך הדילמה.
עקרון 9
הכינו קווי נסיגה שיאפשר המשך טיפול גם לאחר כישלונן של התערבויות!
תכנון למקרי כשלון הוא עיסוק מרכזי במרבית תחומיה של חשיבה אסטרטגית. קיימות דרכים רבות להגיב על התערבות שנכשלה, בחירת התגובה המתאימה תלויה בדרך שבה יבחר המאמן להתקדם.
1. הגישה הישירה- בגישה זאת מכריז המאמן בגלוי כי ההתערבות נכשלה וזאת בלשון "אנחנו".
2. הסוואת הכישלון- אין התייחסות לכישלון ההתערבות אלאעקיפתו
3. שימוש טקטי בכישלון- השגת מטרות טיפוליות באמצעות הכישלון, הכישלון = טעות המכוונות להתקדמות בתהליך.
עקרון 10
כאשר נכשלת האסטרטגיה כולה, שנו את מסגרת הטיפול או הגדירו מחדש את המטרות.
עקרון זה חל כאשר הכישלון הוא באסטרטגיה כוללת ולא בהתערבות מסוימת. המסגרת הייעוצית כוללת את "חוקי המשחק" שהם תדירות המפגשים, מקום המפגשים, הצעדים הטיפוליים שינקטו וההתנהגויות המצופות לאחר הטיפול.
לכן שינוי מרכיבים אלו יכול לפתוח חסימות ולחדש תהליך.
כאשר אנחנו מאמנים מנהלים כדאי לקחת בחשבון כלים להתגברות על התנגדויות המתאמנים .
תדמיתו הנתפסת של המנהל כמנהיג מעצימה את הפן המשימתי ותהליכי של מנהיגות המנהל בתרבות הארגונית.
בתהליך האימון אנו רואים אפקטיביות דו צדדית- המנהל נהנה מהנעה אפקטיבית יותר ותחושת סיפוק אישית בשל ניצול ניסיונו הרב. העובד נהנה מניסיונו של המנהל, וממתן לגיטימציה ללמידה ולהתנסות בונה.
הארגון מרוויח בטווח הארוך מתהליך השינוי האישי המקרין על צוותי העבודה.
מאמר זה עוסק במושג "אסטרטגיה באימון אישי" , המאמר יראה כיצד אסטרטגיה זו ממלא צורך של ממש בחשיבה הארגונית, בנוסף לכך נבהיר את העקרונות שעליהם השיטה מתבססת.
הצורך בעקביות במושגים וכלים הוא בלתי נמנע, השאלה הנשאלת היא "אלו מושגים ואלו כלים?" שאלה זו הביאה לחיפוש אחר עקרונות בלתי ייחודים, כוללנים ואקלקטיים, אשר ינחו את המאמן בבחירת דרך/אופן ההתערבות= פעולות ומניפולציות שהמאמן נוקט תוך כדי אימון.
עקרון 1
קיבעו היררכיה של מטרות באימון, כאשר מטרה לא ניתנת למימוש נועו למטרה נמוכה יותר.
1. נסחו את המטרה בדרך התואמת את בקשתו העיקרית של המנהל ובמושגים המקובלים עליו: כלל ראשון- נסחו מטרה שתהיה מקובלת על כל הצדדים. אם לא ניתן נסו ליצור ברית עם הרוב- מתוך חברי קבוצת המנהלים.
2. כלל שני- על המטרה להיות מדידה, כך שניתן יהיה לבדוק את ההתקדמות אליה, לתקנה או לבטלה לאור משובים מהשטח.
3. פעלו לשינוי התנהגויות, המשמרות את הבעיה המרכזית של המנהל כאלו הן
- הימנעות מחשבתית/רגשית/התנהגותית משינוי או התקדמות.
- דפוס של פתרונות לא יעילים החוזרים על עצמם ומשמרים את עצמם.
- נוקשות של דפוסים, חוזים ומיתוסים.
- התנהגות ללא מודעות עצמית.
4. שאפו ליצירת שינויים אשר מפעילים תנועה חיובית ו"התנהגות קסם", כלומר שינויים המביאים לעצמאות, לשליטה, יעילות וליצירתיות, לנטילת אחריות וכדומה.
5. התאימו את מטרותיכם למשאבים, למגבלות ולסביבת העבודה. חשיבות עיקרון ניכרת לעין בייחוד כאשר אין מקיימים אותו: למשל כאשר לא מתחשבים במגבלות הייעוץ, התרבות הארגונית וסביבת הארגון.
עקרון 2
השתמשו בהתערבויות צנועות כדי לבחון את תגובותיו של המנהל.
עקרון האבחון הפעיל- תפקידו לבחון את תגובות המנהל למאמן, השיטה מכונה "הצצה"-Probe. תפקידן של ההצצות הוא סיפוק מידע על דפוס היחסים בין מאמן למנהל והמוכנות של המנהל לשינוי, כך שניתן לבנות אסטרטגיה לשינוי.
עקרון 3
הימנעו מלתקוף נקודות שבהן תתכן התנגדות רבה אלא אם כן ההתגברות עליה היא ודאית.
בכל תהליך ייעוצי הניסיון לתקוף באופן ישיר נקודות שבהן ההתנגדות היא מקסימלית, קיימת הסתברות גבוהה לכישלון. לכן במקום לתקוף את תחומי ההתנגדות המרכזית, יש לפנות תחילה לתחומים שאליהם יש נגישות גבוהה יותר.
עקרון 4
נצלו כל חלון הזדמנויות שנפתח בפניכם בתהליך הייעוץ.
חלונות הזדמנויות הם משברים, שלבי מעבר, תחילת תהליך וכדומה. הזדמנויות אלו יוצרות מצוקה ומדגשים את היעדר התועלת שבניסיונות הקודמים להסתגלות.
דווקא במצב חלש קיימת נכונות גדולה ביותר לפעול!!!
- משבר הוא נקודת זמן ייחודית שבה היועץ/מאמן חייב להחליט במהירות אחרת יפספס את פתיחת החלון.
- שלבי מעבר Life transition, כגון: ימי הולדת, שינוי משפחתי, קידום וכדומה. מהווים זמן נוח להפשרת התנהגות "נוקשה" בנקודות אלו יש נטייה טבעית לשינוי דרכי פעולה.
- תחילתו של אימון עשירה בהזדמנויות, נכונות המנהל לפעולה היא בשיאה וציפיות שני הצדדים עדיין גמישות.
- גורם ההפתעה מהווה נקודה חשובה- הגנות ודפוסי התנהגות נוקשים נחלשים ע"י מאמן המציג סגנון אישיותי חדש ומפתיע.
עקרון 5
רכזו את מאמציכם כדי להשיג השפעה מרבית בנקודות אסטרטגיות!
על פי עקרון זה נקודות אסטרטגיות הם:
1. בייעוץ קצר טווח נדרשת הגדרה ברורה של מוקדי האימון
2. יש לנטרל השפעה של גורמים חיצוניים אשר עשויים לגרוע מהשפעת האימון.
המשותף לנקודות אלו הוא הניסיון למנוע בזבוז זמן של האימון על ידי התפזרות או נטייה לשכוח, להזניח או להסיח את דעתו של המאמן/מנהל מהמאמץ באימון.
עקרון 6
הניעו כוחות ובני ברית שעשויים לקדם את מטרתכם!
השתמשו בבני ברית כגון: מנהלים, ארגונים שונים, מתחרים של החברה וכדומה כדי לקדם את מטרתכם.
עקרון 7
יצבו הישגים חלקיים!
הישגים חלקיים בגדר נקודות בדרך למטרה, החשיבות בייצובם היא גבוהה, שכן ההישגים עלולים לקרוס תחתיהם אם נקודות המשען אינן יציבות דיין.
עקרון 8
כאשר המאמן או המנהל מצויים בהתלבטות משתקת יעדים טיפוליים מנוגדים בחרו בכיוון העשוי לקדם כל אחד מהיעדים הלו!
התועלות בבחירת כיוון טיפולי למרות ההתלבטות שנשארת
1. בנקודות קיפאון הנוקשות גדולה ושדה הראייה קטן
2. פעולה יוצרת תחושה של אנרגיה ויכולת אשר אבדו במצב קיפאון
3. קווי פעולה "אמצעיים" יוצרים בלבול קל, דבר המקטין את ההתנגדות לשינוי בכיוון אחד מתוך הדילמה.
עקרון 9
הכינו קווי נסיגה שיאפשר המשך טיפול גם לאחר כישלונן של התערבויות!
תכנון למקרי כשלון הוא עיסוק מרכזי במרבית תחומיה של חשיבה אסטרטגית. קיימות דרכים רבות להגיב על התערבות שנכשלה, בחירת התגובה המתאימה תלויה בדרך שבה יבחר המאמן להתקדם.
1. הגישה הישירה- בגישה זאת מכריז המאמן בגלוי כי ההתערבות נכשלה וזאת בלשון "אנחנו".
2. הסוואת הכישלון- אין התייחסות לכישלון ההתערבות אלאעקיפתו
3. שימוש טקטי בכישלון- השגת מטרות טיפוליות באמצעות הכישלון, הכישלון = טעות המכוונות להתקדמות בתהליך.
עקרון 10
כאשר נכשלת האסטרטגיה כולה, שנו את מסגרת הטיפול או הגדירו מחדש את המטרות.
עקרון זה חל כאשר הכישלון הוא באסטרטגיה כוללת ולא בהתערבות מסוימת. המסגרת הייעוצית כוללת את "חוקי המשחק" שהם תדירות המפגשים, מקום המפגשים, הצעדים הטיפוליים שינקטו וההתנהגויות המצופות לאחר הטיפול.
לכן שינוי מרכיבים אלו יכול לפתוח חסימות ולחדש תהליך.
אופיר נחום
0522 506318
עמיתים יועצים ארגוניים
אלפא קוצ'ינג בית ספר למאמנים
ophir33@gmail,com
0522 506318
עמיתים יועצים ארגוניים
אלפא קוצ'ינג בית ספר למאמנים
ophir33@gmail,com